14 hónap használat után túl a 3000. üzemórán a Sárkeresztesen gazdára lelt Kubota M110GX. A Sárkeresztesi Mezőgazdasági Zrt. ügyvezetőjét és a traktor kezelőjét kérdeztük a Kubotával való kapcsolatukról és, hogy 2015-ben miért esett ismét a japán márkára a választásuk.

Bár fontos az okos elektronika és a rugalmas motor, de a kabinok fizikai adottságai és komfortja is megér egy alapos tesztet. Most kilenc népszerű traktor „pilótafülkéje” vizsgázik. A táblázathoz tartozó "Kilencféle kabin kemény küzdelme" című cikkünket 2016/5. számunkban olvashatja.   Case IH Puma 175 CVX Claas Arion 650 cmatic Deutz-Fahr 7250 TTV Fendt 720 Vario Kilincs magassága 183 cm 193 cm 194 cm  188 cm Lépcsők száma/szél. 5/30 cm 4/37 cm 5/32-37 cm 4/40 cm Lépésmagasságok 38/18/30/ 30/33 cm 54/29/ 29/29 cm 47/28/ 27/26/25 cm 50/30/ 30/34 cm Fülkepadló magassága 149 cm 140 cm 153 cm 144 cm Ajtó magassága 136 cm 144 cm 143 cm 140 cm Ajtó szél. (lent/ középen/fent ) 30/42/90 cm 30/42/63 cm 34/59/70 cm 34/47/76 cm Fülke hossz./szél. 148/156 cm 151/162 cm 147/110 cm 149/158 cm Távolság a fék-/gázpedáltól 48,5/54 cm 53,5/55,5 cm 51/55 cm 56/55 cm Fej fölötti szabadtér 11 cm 14 cm 5 cm 15 cm Látóvonal/tető távolság 3 cm 12 cm 3 cm 21 cm     John Deere 6175R AP McCormick X7670 VT MF 7720 Dyna VT New Holland T7.230 AC Valtra T214D Kilincs magassága 203 cm 192 cm 200 cm 183 cm 166 cm Lépcsők száma/szél. 5/27-35 cm 4/31 cm 5/37 cm 5/37 cm  4/37 cm Lépésmagasságok 51/26/26/ 26/26 cm 50/27/27/32 cm 40/27/27/ 27/30 cm 41/17/30/ 30/33 cm 51/31/ 31/32 cm Fülkepadló magassága 155 cm 136 cm 151 cm 151 cm 146 cm Ajtó magassága 140 cm 134 cm 144 cm 136 cm 140 cm Ajtó szél. (lent/ középen/fent ) 33/57 110 cm 32/61/110 cm 37/65/80 cm 30/42/90 cm 33/70/80 cm Fülke hossz./szél. 166/155 cm 148/162 cm 156/128 cm 148/156 cm  158/153 cm Távolság a fék-/gázpedáltól 50/53 cm 47/48 cm 51,5/52,5 cm 49/54 cm 52/52 cm Fej fölötti szabadtér 17 cm 10 cm 16 cm 12 cm 15 cm Látóvonal/tető távolsága 18 cm 2 cm 7 cm 3 cm 6 cm

A téli időszakban a szántóföldön szünetelnek a munkák, a gépek pihenőre térnek. Az őszi munkák befejeztével gondoskodni kell átteleltetésükről, hogy tavasszal megfelelő állapotban legyenek.

Már korábban híre ment annak, hogy a Fendt új erőgépet fog bemutatni. Erre valóban sor is került, mégpedig a festői szépségű Neuschwanstein kastély előtt.

Magyarország száraz, kontinentális klímáján félmillió hektár öntözésért kiált. Volna mit tanulnunk az izraeliektől, akik félsivatagi körülmények között is képesek víztakarékos módszerekkel előállítani mindennapi betevőjüket.

Idén őszre 125–128 ezer forintos magárat prognosztizál a tőzsde. Jó pénz egy 3–4 tonnás termésre is képes, olcsón előállítható termékért. Mennyire erős a csábítás, hogy figyelmen kívül hagyjuk a növény-egészségügyi kockázatokat? Hány évre vetjük vissza önmaga után a napraforgót? Meddig megyünk el a hazardírozásban? Vagy már nem is annyira kockázatos sűrűn visszavetni?

Olykor megborzongunk a szakszervizek árai­tól. Modern gépeink azonban megkövetelik, hogy hozzáértő emberekre bízzuk javításukat és karbantartásukat. Választásunkat az időtényezőn kívül az árak is meghatározzák.

2013-tól mi is saját előállítású növényi olajokat tankolhatunk a gépeinkbe. Sajtolóba akkor érdemes beruházni, ha feltételezzük: hosszú távon magasak maradnak az üzemanyagárak, és nem változik az adórendszer. Cikkünk az átállás eszközigényét és árát mutatja be.

Huszonkét szakember, többek között cikkünk szerzője dönt immár 16 éve az Év Traktora címéről. Csak olyan traktorokat lehetett jelölni, amelyek legfeljebb egyéves konstrukciók, és 2012-ben már a piacon is bizonyítottak. Idén a legjobb és a legszebb is ugyanaz a traktor lett.

Akár hús-, akár tejtermelés, a hozamokon ki lehet mutatni, hogy a tisztán tartott állatok meghálálják a gondoskodást. Kevésbé hűlhetnek ki a saját vizeletüktől, kisebb a bakteriális fertőzés lehetősége, javul a közérzetük és a termelési mutatók. Mérséklődik a szagterhelés, és a tápanyagdús végtermék máshol jól hasznosítható.

Tény, hogy a használhatatlan traktorgumik elszállításáért szinte minden esetben fizetni kell és kellett” – mondja Kocsis Kenéz, az Öko-Gum Kht. volt ügyvezetője, aki 16 éve dolgozik a gumihulladék-feldolgozási iparban. Cége egyike azoknak a nonprofit társaságoknak, amelyektől az idei „államosítás” megvonta a begyűjtés, az újrahasznosítás koordinációjának jogát.

Az oly sokszor fölösleges – sőt plusz költséget okozó – szerves hulladék télen értékes száz-ezreket jelent. Eltüzelése azonban speciális kazánt igényel. Megmutatjuk, mit tudnak a mai biomassza-kazánok.

Elég, ha egy évben csak tízszer kell elővennünk a láncfűrészt, máris beleszeretünk. Egy jól karbantartott géppel percek alatt látványos mennyiségű munka végezhető el. Gyakorlott „alpinost” kísértünk el útjára, aki megosztja velünk a tapasztalatait.

Megjelent az Agrár magazin szeptemberi száma!
Megjelent az Agrár magazin szeptemberi száma!