Készült: 2014. július 15. kedd

Már korábban híre ment annak, hogy a Fendt új erőgépet fog bemutatni. Erre valóban sor is került, mégpedig a festői szépségű Neuschwanstein kastély előtt.

 

Új teljesítményosztályt képvisel az 1000-es sorozatú Vario, amely 380–500 lóerős kivitelben jelenik meg a világpiacon 2015 őszétől. Egyebek közt majd a párizsi SIMA és a hannoveri Agritechnica szakkiállításon tudunk meg róla további részleteket. Most néhány alapadatot ismertetünk róla.

60 colos nyomtávjával az új nagytraktor sorműveléses gazdálkodásra is alkalmas, ami pládul Észak-Amerikára és Ausztráliára jellemző. Az új traktorszéria megfelel a Tier 4 Final kibocsájtási szabványnak.

Maximális magassága 3,6 méter, üres tömege 14 tonna. Az újonnan kifejlesztett nagy abroncsok (a hátsók átmérője 2,35 méter) és a rugalmas ellensúlyozás révén a nagyteljesítményű traktor hatékonyan fejti ki erejét. A beépített guminyomás-szabályzó (VarioGrip) gondoskodik a vonóerő optimális átviteléről.

Motor és váltómű

Négyféle teljesítménnyel kínálják majd az 1000-es sorozatú Variókat: 380, 420, 460 és 500 lóerős kivitelben. Ezt a sorozatszám utolsó két jegye mutatja, így a csúcsmodell jelzése 1050. Motorja egy kompakt 12,4 literes hathengeres a MAN-tól. A fokozat nélküli Vario váltóművet továbbfejlesztették a hátsó TA 400-as (transaxle) meghajtóegységhez, akár 500 lóerő átvitelére. A traktor végsebessége a helyi piacokhoz alkalmazkodik, így lesz 40, 50 és 60 km/órás változat is.

Átfogó műszaki koncepció gondoskodik arról, hogy országúton és szántón egyaránt biztonságos legyen az erőgép. (Ilyen a VarioGrip, a Fendt stability control, az egyedi kerékfelfüggesztés, a kétkörös fékrendszer). Hidraulikarendszere kétkörös, és a két független axiáldugattyús szivattyú igény szerint eltérő átfolyási és nyomásszintet tud előállítani mindkét körben. A szűrőellenőrzésnek köszönhetően a hidraulikaolaj szervizintervalluma 2 ezer üzemóra vagy 24 hónap. Egyébként a hajtómű- és a hidraulikafolyadék egymástól el van választva.

Új kabin

A Fendt ismertetése szerint a 800-as és 900-as Vario szériából ismert x5 kabint teljesen újratervezték, nagy mértékben javítva munka- és klímakomfortját. Ez az x5 S  jelzést kapta, belül könnyen tisztítható puha anyaggal borították. A kezelést kényelmesebbé teszi a, hogy a kabin a kormánnyal párhuzamosan fordul. Az új traktor nagy mérete miatt az oldalablakokat és az első szélvédőt 8 centivel lejjebb süllyesztették, a kabinajtót 8,5 centivel szélesítették. Ki- és beszálláshoz az alsó lépcsőfokok két különböző állásban állíthatók az abroncs méretétől függően.  Emellett a kabinban további tárolóhelyeket alakítottak ki.

A légkondícionálást nagyteljesítményű klímaberendezés végzi kettős befúvóval és saját frisslevegő-beszívóval. A légszállító járatokat megnövelték, emellett párologtató és 16 légfúvóka gondoskodik a jó klímáról és a huzatmentes szellőztetésről.

Munkafényszórók kerültek a kabintetőre, ezek egymást keresztező fénypászmája megakadályozza az árnyékképződést. Fűthető első szélvédővel is rendelhető a kabin. A 800 és 900-as típusból ismert, 300 fokot lefedő első ablaktörlő (integrált ablakmosó szeleppel) rossz időben is jó kilátást biztosít, ehhez jön még a jobb oldalsó ablakon egy 250 fokos ablaktörlő.

Megjelent az Agrár magazin szeptemberi száma!
Megjelent az Agrár magazin szeptemberi száma!
eladó szántó