DPF
Készült: 2011. május 26. csütörtök

Csaknem százéves, de még működőképes traktorok, cséplőgépek – a Hofherr majális igazi csemegékkel szolgál a régi márkák rajongói, gyűjtői és restaurátorai számára. Olvasóink közt is akadnak Dutra-fanok, akik külön felhívták figyelmünket erre az eseményre.


Harmadik alkalommal rendezte meg a Hofherr-Dutra Emléktársaság május elsejei gépmajálisát Pestszentlőrincen. Az idei rendezvénynek nem igazán kedvezett az esős időjárás, de a volt kispesti Hofherr és Vörös Csillag traktorgyár még élő dolgozóin és leszármazottain kívül most is sok rajongó, gyűjtő és géprestaurátor jelent meg.

 

A rendezvényre autentikus helyszínen, az egykori kispesti Hofherr gyártulajdonosok villájának parkjában került sor, amely most étteremként működik. A majálist az étterem üzemeltetője karolta föl, felismerve az egykori traktor- és mezőgazdasági gépgyár ipartörténeti jelentőségét – és az esemény marketingértékét. A villaétterem egyik helyiségében emlékszobát is kiállítottak, ahol a Hofherr és a Vörös Csillag traktorgyárak történeteinek emlékeit (fotókat, írásos dokumentumokat, maketteket) gyűjtik és állítják ki.

 

A kispesti gyárat 1900-ban alapította Hofherr Mátyás, aki Németországból érkezett (Ausztria érintésével) Magyarországra. 1901-ben már termelt is a gyár: stabil terményfeldolgozókat, gőzlokomotívokat és gabonacséplő gépeket készítettek, évről évre növekvő mennyiségben. Az első Hofherr traktor 1924-ben Kispesten az akkor már HSCS (Hofherr-Schrantz – Clayton – Shuttlework) traktorgyárban készült. Ezt követte több ezer (K, R, RS, G, GS jelű) izzófejes traktor az 1950-es évek közepéig.

 

Ezek a gépek a két világháború között 18 országba jutottak el. Akadt olyan „békeidőszak” (1925–38), amikor a hazai mezőgépgyárak termelésük 70-80 százalékát exportálták, és ennek nagyobbik részét a HSCS termékek tették ki. Ezt a traktorgyárat 1951-ben államosították, és 1973-ig Vörös Csillag Traktorgyár néven termelt.

 

Kezdetben a G-35-ös HSCS traktorok jöttek ki a gyárból. 1957-ben született meg a 28 lóerős U-28-as, majd négy évre rá az összkerékhajtású UE-28-as Dutra típus. 1961-től kezdődött a 60 lóerős D4K Dutra orrnehéz, összkerékhajtású traktorok gyártása, amely akkor világviszonylatban is újdonságnak számított. Megalkotása Korbuly János és Lohrer Emil nevéhez fűződik.

 

Négy évvel később gördült ki a gyárból a 90 lóerős D4KB Dutra nehéztraktor, amely a kornak megfelelő, korszerű jegyeket vonultatott fel. A D4K és D4KB traktorokat nyugatra is exportálták. A legnagyobb ilyen vevők Svédországból és Angliából érkeztek. (A világ legnagyobb Dutra traktorgyűjteménye ma is Svédországban található!)

 

A Dutra traktorok mellett a VÖCSI (Vörös Csillag Traktorgyár) nagy számban gyártott dömpereket és hidraulikus rakodókat is. Majd 1973-ban került a győri RÁBÁ-hoz, és ezt követően új funkciókat kapott. A traktorgyárban 1924-73 között mintegy 70 ezer traktor készült, és szolgálta a magyar mezőgazdaságot vagy az exportot.

 

A gépmajálison az izzófejes HSCS gyártmányú traktorok mellett az U-28-as, az UE-28-as és a D4KB traktorokból többet is láthatott a közönség. Ezeken kívül a 60-as évek európai traktorgyártásából a Hanomag, Porsche, Steyr, Kramer, Fendt (Dieselross), Landini és Holder egy-egy működő példánya is látható volt.

 

A traktorok mellett HSC gyártmányú kukoricamorzsolókat, darálókat, répaszeletelő gépeket és szecskavágókat is kiállítottak. Igazi érdekesség volt a lóvontatású, Hofherr gyártmányú HF22 forgóvillás burgonyakiszedő. A kiállítás egyik sztárja az 1913-ban készült favázas szerkezetű, HSCS gyártmányú, 38 TSD típusú cséplőgép volt. Az esős idő miatt működés közben sajnos nem lehetett bemutatni.

 

Ez a közel száz éves cséplőgép egyébként ma is működőképes, 74,2 cm szélességű 52,7 cm átmérőjű, szeges cséplődobbal és hosszított utánrázókkal épített szalmarázókkal rendelkezik. A gépen két tisztítóművet (rostarendszert) és osztályozóhengert helyeztek el. Három zsákolóhelyet alakítottak ki a kicsépelt szem felfogására. A gépet járgányról (lóval vontatott hajtóműről), stabil gőzlokomobilról és traktorról is meg lehetett hajtani. Teljesítményigénye 6-8 lóerő volt. Óránként 400 kéve gabonát tudott kicsépelni. Kiszolgálását 20–24 fő látta el.

 

Megjelent a Haszon magazin márciusi száma!
Megjelent a Haszon magazin márciusi száma!