Készült: 2011. április 28. csütörtök

A 2010-es KRESZ-módosítások miatt már nemcsak adózás szempontjából éri meg pick-upot vásárolni, de az autópályákon sem kell nyolcvanas tempóval döcögnünk. A bemutatott autók mind duplakabinos változatok, azaz kis túlzással családi autónak is használhatók.


 

Nehéz megmagyarázni, miért ilyen népszerűek Magyarországon a pick-upok. Nehéz velük parkolni, hiszen legalább öt méter hosszúak, legtöbbjüket kisteherautóként vizsgáztatták, emiatt a menetlevelet is folyamatosan ki kell tölteni, öt ember hosszú távon már nem fér el kényelmesen ezekben a modellekben, a nyitott platós verzióban pedig még a csomagunk is megázhat. A válasz a terepjárókhoz képest kedvező árban és a visszaigényelhető áfában keresendő. A legtöbb pick-up belseje ugyan egyre inkább a személyautók kényelmét idézi, mégis ezeket a hatalmas monstrumokat inkább azoknak ajánljuk, akik céges autónak, terepen vagy szállításra használnák.

 

A vállalkozásoknak nemcsak azért éri meg duplakabinos pick-upot venni, mert olykor még a családot is lehet vele szállítani.

 

Kedvező adózás

 

Mivel teherautónak minősülnek (mindkét alapvető feltételnek megfelelnek a pick-upok: el van választva az utastér és a rakodótér, valamint van plató), az áfát visszaigényelhetjük, sőt céges autóként a szervizköltséget is elszámolhatjuk. Ám nem mindegy, hogy mikor igényelhetjük vissza az áfát. Egy 2011-es szabályozás értelmében:

éves áfabevallók csak a következő évben igényelhetnek vissza;

a negyedéves bevallók csak akkor, ha ez eléri a 250 ezer forintot;

havi bevallók csak akkor, ha az összeg eléri az 1 millió forintot.

 

A legnépszerűbb öt típus

 

Toyota Hilux: a mindenes

 

25 százalékos piacrészesedésével a Toyota Hilux a legkedveltebb pick-up terepjáró az európai autópiacon, és hazánkban is a legnépszerűbb. Sikere folytatódhat, miután a japán autógyár továbbfejlesztette a járművet. 2010-ben bekerült egy új háromliteres dízelmotor a Hilux-kínálatba és a régi 2,5-est is felfrissítették. Új turbó, átalakított befecskendezés és szívórendszer, új dugattyúk kerültek a motorba.

 

A vérfrissítésnek hála, a most elérhető modell már 144 lóerőt teljesít. A négyhengeres blokk maximális nyomatéka 18 newtonméterrel bővül, így most 343 newtonméter, már 2000-es fordulatszám mellett. A nagyobb teljesítménnyel már a zöld lámpánál sem vall szégyent az autó, 2,5 másodperccel gyorsabban van százon (12,5 másodperc a mostani modellben). A kocsi végsebessége is javult 15 km/órát.

 

A Hilux továbbra is háromféle karosszériával, automata és kézi váltóval, 4×4-es vagy hátsókerék-hajtással kapható.

 

Nissan Navara: a legerősebb motor

 

Ehhez hasonlóan népszerű modell hazánkban a Nissan Navara. Az autó felfrissített 2,5 literes dízelmotorja már a kategória legerősebbjének számít, 190 lóerővel. A magas érték ellenére dízelfogyasztása nincs az egekben, a gyári adatok átlagoson 9,8 litert mutatnak. A fogyasztásra különben csak az utóbbi egy-két évben kezdtek el figyelni a pickup-gyártók, addig nem foglalkoztak a kisebb „étvágyat” előtérbe helyező trenddel. Mivel az autóba hatfokozatú váltó került, az autópályákon megengedett maximális sebességnél sem szenved az autó.

 

Mint minden más, hasonló autónál, alapállapotban a Navaránál is hátsókerék-meghajtással van dolgunk. A különbség ebben a modellben, hogy a terepváltó helyett egy tekerőkapcsolóval azonnal összkerékhajtásra cserélhetünk, és végszükség esetén ott van a felező is (leginkább hegyről lefelé, lejtmenetben kell használnunk).

 

Bár a hangja leginkább egy régi buszra emlékeztet ez inkább a többi autóst zavarja, nem minket.

 

Ford Ranger: a legenda

 

A legendás Ford Ranger egyelőre csak megjelenésében brutális, teljesítménye 143 lóerő, ami főleg terepen érezhető kevésnek. Főként alacsony fordulatszám mellett, bekapcsolt négykerékhajtással tűnhet fel a hiány, az egytonnás teherbírás ennél kicsit többet érdemelne.

 

Míg a Navarránál a nagy teljesítmény miatt ritkán lesz szükség a felezőre, a Rangernél ezt annál gyakrabban fogjuk használni.

 

A 2,5 literes motor magasabb fordulatszámon már probléma nélkül viszi a hatalmas karosszériát, eközben a gyári adatok szerint 8,4–8,9 liter gázolajat eszik – attól függően, hogy 2×4 vagy 4×4-es hajtással vezetjük.

 

Autózás közben viszont már a masszív, robusztus felépítés, a gépháztető látványa érvényesül, és a futómű is fokozza a biztonságos autó érzetét.

 

Mitsubishi L200: majdnem Pajero

 

Sokáig a Mitsubishi állt az élen 178 lóerősre tuningolt motorjával (mint említettük, már a Nissan a legerősebb), amit 2008-ban mutattak be a Párizsi Autószalonban. Ebben a modellben nem csak a motor lett erősebb, az L200 olyan új extrákat is kapott, amelyekkel még inkább személyautóssá tehető: tempomat és akár hat légzsák is lehet immár az autóban.

 

A pick-upok jellemző betegsége az L200-asra is igaz. Egy-két cementeszsák nélkül a könnyű hátsó kicsit csúszkál, de igazán durva terepen a Pajero hajtásláncával felszerelt L200 igenis komoly, nehéz terepjáró tud lenni.

 

A Mitsubishi összkerékhajtása Super Select fantázianéven a terepjárók között is elismert megoldásnak számít. Szinte minden olyan helyzetben elegendő, ahova épeszű ember bevisz egy ötmilliós autót.

 

Ha viszont pont azért vett ez az ember ötmilliós autót, mert tengelyig érő sárban akarja szétütni, kicsit szomorkodhat, hogy nem tellett a tízmilliótól induló Pajeróra. Ugyanis azért nem teljesen ugyanaz van a két kocsi alatt. Az L200-ból kimaradt a fixre zárható hátsó differenciálmű, vagyis akad terep, ahol az L200 kevesebb a Pajerónál.

 

Mazda BT-50: terepen az igazi

 

A duplakabinos esetén összkerékhajtással 158-as végsebesség érhető el, ami igen szerény. Hiába a KRESZ-módosítás, evvel az autóval nem illik autópályán 130-cal menni, mert nagyon magas fordulatszámon még csúnyább hangot ad.

 

Persze a sárban már mindjárt más a helyzet, és bármelyik terepjáróval felveszi a versenyt, sőt erősebbnek is érezhetjük: a Mazda az erdőben „varázsol”.

 

A természet leküzdésében a felező és önzáró hátsó differenciálmű segédkezik.

 

Igaz, hogy a leírtak alapján a Mazdát nehéz elképzelni a mindennapokban, de a duplakabinos változattal azért kényelmesen elmehet a család egy hegyi kirándulásra.

Műszaki adatok

 

Mazda
BT-50 4X4

Ford Ranger XLT Limited 2,5 TDCI

Toyota Hilux 4*4 Terra A/C

Nissan Navarra FE

Mitsubishi
L200

MOTORADATOK

Lökettérfogat (ccm)

2499

2499

2494

2488

2477

Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)

105(143)/3500

105 (143)/3500

106(144)/3400

190/4000

178/4000

MENETTELJESÍTMÉNYEK

Gyorsulás (s, 0-100 km/h)

12,5

12,5

12,5

11,2

11,6

Végsebesség (km/h)

158

170

170

190

179

FOGYASZTÁS

Város (l/100 km)

10,9

10,9

10,1

11,8

9,7

Lakott területen kívül (l/100 km)

7,8

7,8

7,2

8,6

7,2

Vegyes (l/100 km)

8,9

8,9

8,3

9,8

8,1

CO2 kibocsátás (g/km)

244

244

240

264

258

MÉRETEK

Hosszúság/szélesség/magasság (mm)

5075/1805/1760

5080/1785/1762

5255/1760/1685

5296/1848/1913

5260/1815/1780

Tengelytáv (mm)

3000

3000

3085

3200

3000

Csomagtér (liter)

plató

plató

     

Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)

1855/1000

1845/1065

1770/940

1960/860

1890/960

ÁR, KÖLTSÉGEK

Alapár nettó (forint)

5 550 000

4 420 000

5 064 000

5 832 000

4 985 600

Átmehetünk a Lánchídon!

Bár a pickup-tulajdonosok sokszor nem vettek tudomást róla, 2010. január elsejéig, a 2,5 tonna feletti, nyitott platós kocsikra vonatkozott néhány közlekedési korlátozás. Ezek a kocsik teherautós sebességhatárok mögé voltak szorítva: sztrádán maximum 80, városban a 70-es táblánál is maximum 50 km/h-s sebességgel közlekedhettek. Az új KRESZ-szabályoknak köszönhetően ennek vége, a pick-upok használata semmilyen jogszabályi megszorítással nem jár egy terepjáróhoz képest.

új pick-up eladások
2010 január–december

TOYOTA

HILUX

405

NISSAN

NAVARA

391

FORD

RANGER

280

MITSUBISHI

L200

237

MAZDA

BT-50

69

DACIA

LOGAN

23

NISSAN

PICKUP

22

ISUZU

D-MAX

20

VOLKSWAGEN

AMAROK

16

KIA

K2500

12

MAHINDRA

GOA

5

TATA

XENON

5

MEGA

MULTI TRUCK

1

TATA

PICKUP

1

Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök
Egyesülete

Megjelent a Haszon Agrár magazin!
Megjelent a Haszon Agrár magazin!